Що ми отримали від прозорих продажів держмайна

02/11/2017

Євген Білик,

проектний менеджер Transparency International Ukraine

31 жовтня - річниця роботи електронної системи публічних продажів, ProZorro.Продажі. Протягом цього року система швидко розвивалася, необхідні вдосконалення здійснювались “на ходу”.

Які ж здобутки станом на цей момент та виклики попереду.

Головний результат - обсяг продажів через систему. Це близько 4 млрд грн. Стартова ціна реалізованих лотів зросла в середньому на 6,5%. Більшість цього доходу було отримано за рахунок продажів майна та кредитів банків-банкрутів Фондом гарантування фізичних осіб (ФГВФО). Також до системи приєднались державні підприємства (наприклад, Укренерго), корпоратизовані (Укргазвидобування, Укрнафта) та комунальні підприємства (Київський метрополітен). Розширення кола користувачів від держави дозволило не лише наростити дохід від продажів, але й урізноманітнити пропозицію. Від прав вимог за кредитними договорами до оренди приміщень на «Стометрівці» в Івано – Франківську.  Крім цього, унікальна дворівнева структура системи дозволила працювати з центральною базою даних необмеженій кількості електронних майданчиків (сьогодні 40 майданчиків працюють з лотами ФГВФО), що підвищило як конкурентність, так і прозорість торгів.   

Наразі відбувається робота з інституціоналізації системи ProZorro.Продажі. Зокрема, створюється юридичне підґрунтя для участі дедалі більшої кількості державних органів у пілотному проекті. Важливим кроком на цьому шляху стало прийняття КМУ Постанови N717  “Про реалізацію пілотного проекту щодо організації електронних торгів (аукціонів) з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі”. На виконання цієї постанови відбувається запуск пілотного проекту з Фондом державного майна України. Водночас, багато потенційних користувачів від держави мають особливі регуляції у своїх сферах, наприклад під час продажу лісу. По-перше, ці вимоги мають бути оновленими, щоб надати можливість цим користувачам здійснювати продажі через нову систему. По-друге, якщо правила гри лишатимуться різними, наприклад для одного державного органу продаж за присутності одного учасника буде можливим, а для іншого – лише за наявності мінімум двох заявок на участь в аукціоні, то це стане на заваді створенню дійсно прозорої системи. Потрібен рамковий закон про публічні продажі.

Крім юридичних аспектів, система продовжує розвиватись технічно. В цьому контексті найважливішим є впровадження нової моделі аукціонів, яка найближча за механізмом своєї роботи до “голландської”. Розуміння необхідності впровадження такої моделі виникло під час реалізації пілотного проекту з ФГВФО. Для значних за вартістю лотів був великий ризик появи “інсайдерської” інформації про закриті до аукціону ставки учасників. Кажучи просто, коли до початку аукціону фінансова компанія робила ставку, хтось з цієї компанії міг запропонувати повідомити її розмір конкурентній фінансовій компанії, яка таким чином поставила б більшу закриту ставку та отримала б перевагу під час торгів. Довести це було майже неможливо. За рахунок впровадження “голландських” аукціонів, вдалось позбавитись закритих ставок та значно пришвидшити процес торгів, щоб часу для спекуляцій не лишалось. Тепер, ціна лоту невпинно падає протягом дня і перевагу отримує той учасник, який першим зупинив годинник, а розмір його чи її ставки є публічною інформацією від самого початку. Перший голландський аукціон відбувся 30 жовтня.   

Значним викликом для розвитку системи ProZorro.Продажі лишається підвищення обізнаності громадського суспільства щодо моніторингу її роботи. На жаль, під час пілотного проекту мало місце некоректне розуміння окремих представників громадськості результатів торгів. Наприклад, різниця у ставках після аукціону в одну гривню часто сприймалась як змова учасників. Натомість, процес змагання під час аукціону був публічним, а отже усі ставки можна було побачити (без імен учасників). Той учасник, який мав право останнього ходу, бачив попередню ставку та міг збільшити її на будь-яку суму. Головне було зробити хоча б один крок збільшення початкової ціни лоту під час перебігу всього аукціону. А отже, тут мало місце лише раціональне бажання виграти торги не переплачуючи.

Впровадження проекту ProZorro.Продажі дозволяє усім нам стати хоч трохи експертами у публічних продажах. Першим визнанням досвіду України на міжнародній арені стала нагорода від City Tech for Integrity, але попереду ще багато роботи. А отже, вивчайте публічний модуль аналітики, ставте незручні запитання проектній команді,  цікавтеся реформою. Ефект від поповнення бюджету з прозорих продажів відчуємо усі ми.

Проект ProZorro.Продажі не використовує бюджетних коштів. Його реалізація відбувається за підтримки Western NIS Enterprise Fund, GiZ, Посольства Нідерландів, та добровільних пожертв українського бізнесу.

Джерело: Новое время. Бізнес